månadsarkiv: april 2014

AbHealer vid plankan?

Hej Katarina,

Tack för en jättebra sida och app! Jag rekommenderar den till alla mina vänner.
Jag har tränat med din app i nästan ett år nu och har sedan några månader tillbaka prövat på lite mer utmanande övningar för magen (men fortfarande väldigt lätta övningar). Jag har testat att planka på knäna mot golvet i några sekunder, både med och utan AB-healern, och det har känts ok. Men nu till min fråga, hur vet jag om det inte är för ansträngande för mina magmuskler? Det är ju svårt att kontrollera med handen om diastasen är ihop under övningen (jag har en diastas på ca 1.5 fingrar bred och 2.5 cm som djupast). Jag har filmat när jag gör övningen och det buktar inte ut vad jag ser (har en hel del överskottshud så svårt att se). Finns det ett annat knep där jag kan se om jag gör rätt? Ska jag träna med gördeln eller utan?
Hej!

Tack för fint mejl. Så roligt höra att du har blivit hjälpt.
Du får kanske be någon kompis kolla din mage. Eller så kan du se om magen blir spetsig, men som du skriver så kan det vara lite svårt eftersom det ofta finns en del hud kvar som hänger ned.

Om du känner att du kan hålla kontroll på magen kan du träna utan gördel (AbH). Kanske du står i plankan i lite kortare sekvenser i början, då kan du köra utan AbH de första 1-2 seten och kanske använda AbH de sista (om du känner dig osäker på om du har kontroll på magen eller inte). Använd då AbH lite lösare, så den inte är maxspänd. Du ska känna dragen inåt, så hjärnan påminns om att aktivera de djupa magmuskelrna, men inte maximalt åtdragen så den tar över för mycket av de djupa magmusklernas arbete.

Lycka till!