Diastas när jag slappnar av

Hej!
Jag har en fråga angående min diastas.
Min separation är i princip helt borta när jag aktiverar magmusklerna, som när man gör en ”crunch” för att mäta delningen. Då ligger de mot varandra, jag får inte ens in ett finger.
Dock ser jag att de glider isär när magen är avslappnad, och den ser fortfarande gravid och putig ut så länge jag inte drar in magen och suger upp naveln. Så uppenbarligen har jag en delning kvar. Hur ska jag tänka där – på vilken nivå ska jag träna? Och kan jag ha en delning kvar fast musklerna är ihop när jag testar?
I avslappnat läge ser man även den klassiska gropen nedanför naveln + att jag har ett litet navelbråck på nån cm.
Mina magmuskler känns annars normala – jag känner mig stark i magen och som vanligt när jag tränar, det är mest en estetisk fråga att magen fortfarande gravidputar.
Supertacksam för svar!
Frida

Hej Frida!
Tack för din fråga. Ja, det är många som undrar om just detta: att diastasen finns där när man går omkring i vardagen och i avspänt tillstånd men när man aktiverar magens djupa muskler så försvinner den.

Ja, du kan ha en delning fast du orkar hålla ihop den när du är aktiv. Om delningen är läkt så är den borta även i avslappnat tillstånd och när du står upp och slappnar av. Så du har en delning, som du kan kontrollera aktivt. Det är ett bra förstasteg!

Det viktigaste är som sagt att du kan kontrollera diastasen när du är aktiv. Det är när du håller ihop diastasen som du kan skydda den och underlätta läkning.
Precis lika viktigt som att ha kontroll på diastasen vid träning är det att ha det i vardagen. I vardagen sker många små lyft och rörelser som hela tiden påverkar magen och bindvävsstråket i magen. Kan man inte hålla ihop diastasen så kan det bli små skador som försvårar läkningen.

Det du beskriver är klassiskt: man kan hålla ihop diastasen när det är ett arbete som sker. Då får hjärnan input om att det behövs aktivitet för att skydda kroppen. Men i vardagen när krafterna är låga så slappnar hjärnan och musklerna av. Och det är faktiskt då som de flesta små skador kan uppkomma. Jämför detta med ett diskbråck – det är sällan som diskbråcken kommer av ett ett enda tungt lyft. Oftare är det små skador som sker gång på gång på gång som gör att disken försvagas och till slut skadas när du exempelvis sträcker dig efter en strumpa.

Så för att skydda magen och ryggen är det viktigt att träna upp magens aktivitet och kontroll i vardagen också, Det gäller att träna upp uthållighet så nerverna och musklerna orkar vara aktiva under en hel dag.
För att träna upp detta krävs att du påminner dig själv mot slutet av dagen – eller när du står upp i vardagen – att dra in området under naveln något och att aktivera de djupa magmusklerna.

Mot slutet av dagen kan det vara en hjälp för dig att använda AbHealer eftersom du inte riktigt ännu har den uthålligheten i magmusklerna att du orkar kontrollera diastasen hela dagen. Om du i dag skulle lyfta något tungt på kvällen så drar du i diastasen, vilket kan innebära att du behåller den längre tid.

Så påminn dig själv om att aktivera djupa magen när du märker att den slappnar av. Du har helt klart förmågan att kontrollera magen. Nu behöver du träna upp uthålligheten och att hjärnan väljer att slå på dessa muskler mest hela tiden.

Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>