månadsarkiv: oktober 2013

Kan jag sova med AbHealer?

Hej!
Kan man även ha AbHealern på natten? Det känns obehagligt och ostabilt att ligga på sidan och magen, då kanske AbHealer kan vara bra?

 

Du kan använda AbHealer på natten. Ha den lite lösare då så du inte störs av den.

Dock är det bra träning att vara utan gördel delar av dygnet. Men du kan ha den på natten och välja att vara utan en delar av dagen. Tänk på att du alltid är piggare på morgonen rent nerv-muskelmässigt så det är att föredra att vara utan gördel då. På kvällen är både muskler och nerver trötta och magen hänger lättare mer okontrollerat.

I förlängningen när du tränar upp ökad kontroll på magmusklerna bör du sträva efter att sova utan AbHealer, liksom klara dig utan den även dagtid. Men en sak i taget.

Kan en diastas läka efter 2 månader?

Hej, jag tänkte beställa gördeln men undrar om den har någon effekt efter 2 månader efter graviditeten? Jag är väldigt ostabil i mage och rygg samt att jag har en djup diastas.

Ger gördeln bäst effekt direkt efter födseln? Kan man även ha den på natten? Det känns obehagligt och ostabilt att ligga på sidan och magen, då kanske abhealer kan vara bra? Antar att din abhealer är bättre än andra gördlar som ska platta till magen?

Läste att andra gördlar ska man ha direkt efter förlossningen och ca 10 veckor men det kanske inte är samma med abhealer?

Tacksam för svar,

Hej!
Tack för din fråga!
För din kropp och för läkningens skull är det bäst att använda AbHealern så snabbt som möjligt efter förlossningen. Det är dock inte för sent att använda den några månader efter. Läkningen av en diastas kan pågå under många månader, och upp till något år.

Det viktiga för läkningens skull är att magmuskelhalvorna hålls mot varandra, vilket de gör enklare med en AbHealer.
Genom att AbHealerns drag är riktade in mot mitten i samma riktning som magmusklerna går, så kan du samtidigt påminnas om att aktivera de djupa magmusklerna. De djupa magmusklerna kan föra ihop de djupa magmusklerna och hålla ihop diastasen.

Så du kan dra stor nytta av AbHealern – dels för att få ihop magmuskelhalvorna så diastasen kan få hjälp att läka, dels för mekaniskt stöd åt magen, dels för att hjälpa till att påminna hjärnan om att aktivera de djupa magmusklerna.

Läs i storleksguiden vilken som du tror passar dig.

Läkaren skrattade åt min diastas

Hej!
Nu har jag precis laddat ner appen och ska börja träna. Jag har bara några frågor ang diastas, jag har väldigt ont och känner mig instabil i mage och revben när jag ska sova vet inte hur jag ska ligga, det värker när jag ligger på sidorna och lite på ryggen. Kan det bero på diastas? Jag har själv mätt mig nu och den är inte så bred men jag är väldigt djup, har även ont i mage och rygg. Det har gått 2 månader sedan jag fick mitt barn.

Jag var hos läkaren idag och nämnde mina problem men hon bara skratta och sa att med den där lilla magen så har du nog inga problem. Hon trodde jag hade magkatarr och hon fatta inte riktigt vad jag menade med diastas. Min mage putar ut också.

Tror du en sjal el gördel kan hjälpa på natten? Tacksam för svar av någon som förstår för jag vet att det inte är magkatarr :-)

Mvh Lina

Hej Lina!
Åh, jag blir så ledsen och upprörd när jag hör historier som din – om hur man negligerar diastaser. Det låter som att läkaren inte ens mätte din mage eller undersökte den. Du behöver egenligen få din mage mätt – bor du i Stockholm så har du möjlighet att komma till min klinik om du vill.

Känner du att den är djup så du får ner fingrarna så har du troligen en separation, såsom du beskriver. Att din mage är ”platt” eller liten behöver inte ha något med diastasen att ögra – du kan ha en liten mage med diastas.
Det finns en hel del forskning som stödjer att den som har en diastas får problem med stabiliteten i bålen, vilket påverkar ryggen och kan ofta ge ryggont. På samma sätt kan man få problem med mage- och tarm.

Jag tror att du kan bli hjälpt av AbHealern. AbHealern håller ihop magen och ger den stöd. Träna parallellt de djupa magmusklerna med övningar i appen. Då kan du få ökad stabilitet i magen och med träningens hjälp få kontroll på de djupa magmusklerna.

Normal bredd på bindvävsstråket?

Hej!
Hur bred ska egentligen bindvävsstråket vara? /Sara

 

Hej!
Ja, det är en bra fråga för att veta vad man utgår från.

Efter undersökningar har man satt de ”normala” värdena för bredden hos linea alba (bindvävsstråket mitt i magen) till dessa värden. Då utgår man från kvinnor som inte varit gravida:
* 2,2 cm bred ovanför naveln (mäts 3 cm ovanför naveln)
* 1,6 cm bred under naveln (mätes 2 cm under naveln)
* 1,5 cm bred uppe vid bröstbenet (proc xiphoideus)

För att underlätta för oss att mäta hemma har man lite ovetenskapligt satt två fingerbredder som ett mått att gå efter. Det ska inte vara mer än två fingerbredder mellan magmuskelhalvorna någonstans längs med bindvävsstråket.

Läs även mer om att mäta längden och djupet på diastasen i andra inlägg här på AbHealer.se

 

Källa: Beer GM, Schuster A, Seifert B, Manestar M, Mihic-Probst D, Weber SA. The normal width of the linea alba in nulliparous women. Clin Anat. 2009 Sep;22(6):706-11

Även när jag tränar?

Hej!

Jag är intresserad av AbHealern, funderar dock på vilken storlek jag skall ha? Mäter jag runt midjan löst har jag 76cm runt men en medium kanske töjer sig är det bättre med en small? Hur tight ska den sitta? Skall jag även använda den under träningen med Mammamage-appen?

Skulle det inte vara ett kampanjpris på Abhealern?
Hälsningar Jessica

 

Hej!
Tack för fina ord! Ja, visst funkar appen lika bra för ömmande och trötta ryggar som magar som buktar ut av andra orsaker än graviditet :) . Skoj att du rekommenderar den!

Välj du en Small i AbHealer. Small går från 60-75 cm så den kommer att vara lagom för dig. Den ska sitta åt.

AbHealer finns nu att beställa på www.mediband.se. Den kostar 799 kr normalt. Skriv in koden ”AbH200″ i rutan när du ska betala, så får du 15% rabatt nu under starten.

Om du har en rejäl separation bör du använda AbHealern till en början även när du tränar. Kontrollera om du kan hålla ihop din separation medvetet så du har kontroll på den. Kan du hålla ihop separationen i övningarna behöver du inte AbHealern då.

Känner du att du tappar kontrollen och diastasen kommer tillbaka under tiden du tränar bör du använda AbHealer. Det hela handlar om att inte låta diastasen bli okontrollerad.

Kan diastasen läka?

Hej!

Jag har en delning av magmusklerna som är drygt två fingrar bred vilket jag kan läsa mig till till är ganska normalt. Dock har jag ett djup mellan musklerna som känns oändligt. När jag känner tar det inte stopp, ganska otäckt. Kommer det verkligen att kunna läka ihop med rätt träning? Eller är det förstört för alltid?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Mikaela

Hej Mikaela!
Ja, diastaser kan bestå av en djup separation och skiktning av bindvävsstråket. Är det här djupa partiet långt? Ovanför, runt, eller under naveln?

Det är så klart svårt för mig att säga något så här via mejl eftersom  jag inte sett dig. Generellt kan man säga att om din separation kommer att läka eller inte beror mycket på hur du belastar kroppen och hur bra du får kontakt och kontroll på de djupa magmusklerna.

De djupa magmusklerna kan hålla ihop diastasen. Det är viktigt att hjärnan lär sig att koppla på dessa i alla situationer i vardagen, som när du lyfter något, när du hostar/nyser, när du rör dig.
En rejäl diastas kan bli hjälpt till läkning genom att magmusklernas båda halvor först mot varandra, parallellt som man tränar musklerna till kontroll. Det kan göras  med AbHealer. De elastiska dragen är riktade så att magens muskelhalvor lättare förs mot varandra, och som avlastar magen. Samtidigt kan hjärnan bli påmind av att de djupa musklerna ska vara med.

Vissa diastaser kan behöva opereras men tyvärr ses det endast som en skönhetsoperation här i Sverige så sådana får man bekosta själv. Men du kan komma mycket långt med träning av de djupa musklerna! Ladda gärna ned appen MammaMage, finns för iPhone och Andoid.

Även om distasen inte läker helt så kan den gå ihop mycket. Och den kan läka, troligen i upp till något år, förutsatt att du håller ihop magen med de djupa musklerna.

Diastas när jag slappnar av

Hej!
Jag har en fråga angående min diastas.
Min separation är i princip helt borta när jag aktiverar magmusklerna, som när man gör en ”crunch” för att mäta delningen. Då ligger de mot varandra, jag får inte ens in ett finger.
Dock ser jag att de glider isär när magen är avslappnad, och den ser fortfarande gravid och putig ut så länge jag inte drar in magen och suger upp naveln. Så uppenbarligen har jag en delning kvar. Hur ska jag tänka där – på vilken nivå ska jag träna? Och kan jag ha en delning kvar fast musklerna är ihop när jag testar?
I avslappnat läge ser man även den klassiska gropen nedanför naveln + att jag har ett litet navelbråck på nån cm.
Mina magmuskler känns annars normala – jag känner mig stark i magen och som vanligt när jag tränar, det är mest en estetisk fråga att magen fortfarande gravidputar.
Supertacksam för svar!
Frida

Hej Frida!
Tack för din fråga. Ja, det är många som undrar om just detta: att diastasen finns där när man går omkring i vardagen och i avspänt tillstånd men när man aktiverar magens djupa muskler så försvinner den.

Ja, du kan ha en delning fast du orkar hålla ihop den när du är aktiv. Om delningen är läkt så är den borta även i avslappnat tillstånd och när du står upp och slappnar av. Så du har en delning, som du kan kontrollera aktivt. Det är ett bra förstasteg!

Det viktigaste är som sagt att du kan kontrollera diastasen när du är aktiv. Det är när du håller ihop diastasen som du kan skydda den och underlätta läkning.
Precis lika viktigt som att ha kontroll på diastasen vid träning är det att ha det i vardagen. I vardagen sker många små lyft och rörelser som hela tiden påverkar magen och bindvävsstråket i magen. Kan man inte hålla ihop diastasen så kan det bli små skador som försvårar läkningen.

Det du beskriver är klassiskt: man kan hålla ihop diastasen när det är ett arbete som sker. Då får hjärnan input om att det behövs aktivitet för att skydda kroppen. Men i vardagen när krafterna är låga så slappnar hjärnan och musklerna av. Och det är faktiskt då som de flesta små skador kan uppkomma. Jämför detta med ett diskbråck – det är sällan som diskbråcken kommer av ett ett enda tungt lyft. Oftare är det små skador som sker gång på gång på gång som gör att disken försvagas och till slut skadas när du exempelvis sträcker dig efter en strumpa.

Så för att skydda magen och ryggen är det viktigt att träna upp magens aktivitet och kontroll i vardagen också, Det gäller att träna upp uthållighet så nerverna och musklerna orkar vara aktiva under en hel dag.
För att träna upp detta krävs att du påminner dig själv mot slutet av dagen – eller när du står upp i vardagen – att dra in området under naveln något och att aktivera de djupa magmusklerna.

Mot slutet av dagen kan det vara en hjälp för dig att använda AbHealer eftersom du inte riktigt ännu har den uthålligheten i magmusklerna att du orkar kontrollera diastasen hela dagen. Om du i dag skulle lyfta något tungt på kvällen så drar du i diastasen, vilket kan innebära att du behåller den längre tid.

Så påminn dig själv om att aktivera djupa magen när du märker att den slappnar av. Du har helt klart förmågan att kontrollera magen. Nu behöver du träna upp uthålligheten och att hjärnan väljer att slå på dessa muskler mest hela tiden.

Lycka till!

AbHealer finns nu att beställa

Nu finns AbHealer att beställa på Medibands webbshop.

AbHealer

Gördeln finns i storlekarna (mät runt midjan):
X-Small 55-65 cm
Small 60-75 cm
Medium 76-85 cm
Large 86-98 cm
X-Large 99-110 cm
XX-Large 111-123 cm

 

AbHealer på sjukgymnastdagarna

Under torsdagen har AbHealer presenterats på sjukgymnastdagarna i Göteborg i Medibands monter.

2013-10-03 10.09.24-2

Intresset  var stort och många sjukgymnaster som arbetar med gravida på kvinnokliniker eller andra kliniker gav positiv respons till både AbHealer och applikationen MammaMage. Spontana kommentarer var att det är bra med specialstöd som tas fram för just mammor – liksom för alla personer som har behov av stöd för de djupa magmusklerna.

2013-10-03 12.56.14

Full fart i montern